Waarom LIV

De Lekker in je Vel (LIV) werkwijze is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie,  geluksonderzoek en de gedragswetenschappen.

Bewustzijn en begrip

Het LIV-leerproces begint met een toename van het bewustzijn. Aan de hand van de LIV-oefeningen onderzoeken de leerlingen welke gedachten ze hebben, welke emoties en gevoelens ze ervaren, en waarom ze zich gedragen op de manier waarop ze zich gedragen. Daarnaast gaat het ook om begrip van hoe andere leerlingen in elkaar zitten. Dit zorgt voor meer compassie voor henzelf en anderen. 

Tenslotte leren de LIV-oefeningen de leerlingen welke invloed ze zelf kunnen hebben op hoe ze zich voelen. Wanneer leerlingen begrijpen dat hun gedachten sterk bepalend zijn voor hun gevoel en gedrag, én dat ze zelf invloed hebben op die gedachten, wordt de kans groter dat ze deze invloed ook gaan gebruiken.

Effect

Wanneer leerlingen zich de LIV-tools eigen maken, kunnen ze deze inzetten in voor hen uitdagende situaties. Dit wordt coping genoemd: manieren om met stress en tegenslag om te gaan. Het vergroot hun sociaal-emotionele stabiliteit en daarmee hun veerkracht. Veerkracht houdt hier in: het geheel van bewustzijn, begrip en uitvoerend vermogen.

De LIV-tools kunnen ook worden ingezet op momenten dat er geen stress of problemen worden ervaren. Dit is amplitie: het bevorderen van optimaal functioneren. Door de ontwikkeling van hun bewustzijn, strategieën en vaardigheden, ervaren de leerlingen meer keuzevrijheid in gedrag en zijn ze steeds vaker in staat om een gezonde keuze te maken.